Zinloos piekeren: stop ermee!

By januari 3, 2016 Your Life

Zinloos piekeren: stop ermee!

Geschreven door Ellen Meijer

Het kost een hoop tijd, is frustrerend, vreet energie en ’t houdt ons uit de slaap die we zo hard nodig hebben om onszelf weer op te laden. Piekeren. Stop ermee! Makkelijker gezegd dan gedaan? Dat valt gelukkig mee.

Gedane zaken

Misschien is het herkenbaar? Je gaat naar bed, ligt daar en begint de dag te overdenken. Of je focust je op de toekomst. Zorgen flitsen door je hoofd. Wensen borrelen op. Alles door elkaar. Of steeds diezelfde kwestie die weer door je gedachte spookt. Iets waar je spijt van hebt bijvoorbeeld: spijt is een zinloze emotie, zegt men niet voor niets. Gedane zaken nemen geen keer, toch? Je kunt de tijd en ‘de boel’ niet meer terugdraaien.

Stap 1

Dus. Stap 1 in ‘stop het piekeren’ is: maak onderscheid tussen zinvolle en zinloze gedachten. Dingen waar je niets (meer) aan kunt veranderen, zijn het overdenken niet waard. Zeker niet op momenten dat je eigenlijk moet slapen of om een andere reden geen tijd of zin hebt om aan het mijmeren te slaan.

Bedenk op dat moment een positief en/of zinvol onderwerp: bijvoorbeeld ‘wat was er leuk aan deze dag?’ of ‘wat wil ik morgen graag gaan doen?’ Als de omslag in je gedachten niet meteen werkt, helpt het om hardop tegen jezelf te zeggen: ‘Dit is een zinloze gedachte. Ik ga nu aan iets anders denken. Namelijk…’. Klinkt wellicht onnozel, maar probeer het maar eens… Zinloze gedachten kun je ook definitief afsluiten als je voor jezelf bewust hebt bedacht dat het je niet verder brengt als je er over blijft piekeren. Accepteren dus, en verder gaan.

Verplicht piekeren

Is er een onderwerp dat steeds terugkeert in je hoofd? Dat kan betekenen dat er op dat vlak iets om verwerking vraagt. Of je bent gewoon een geboren piekeraar? Hoe dan ook heb je dan een gedegen aanpak nodig. De remedie: plan een afspraak met jezelf waarop je 15 minuten gaat piekeren de komende dag. Zet die afspraak serieus in je agenda. Ga er op de afgesproken tijd voor zitten op een plek waar jij je volop kunt concentreren en start je denkproces. Dwing jezelf om de tijd die je ervoor hebt ingeroosterd ook daadwerkelijk vol te maken met het denken aan hetgeen jij je had voorgenomen.

See what happens

Is er geen vast onderwerp? Dan dwing je jezelf om te gaan piekeren in het algemeen. Doe dat elke dag, zolang een onderwerp door je hoofd blijft spoken of zolang je het gevoel hebt het piekeren niet onder controle te hebben. Bouw het af naar 10 minuten en daarna 5 minuten per dag. En als je denkt er helemaal klaar mee te zijn, rooster je nog 2 dagen een mini-blokje van 2 minuten in. Wacht maar af wat er dan gebeurt…

Dit is een gedachte

Tja, en soms blijven die momenten bestaan dat je gedachten in een kringetje blijven draaien, vooral als je in bed ligt. Wil je lekker slapen? Verban dan iedere gedachten uit je hoofd door bij elke gedachte die opkomt te denken: ‘Gedachte’. ‘Dit is een gedachte’. Eerst ben je je ervan bewust dat je dat tegen jezelf zegt. Die gedachte wuif je ook weer weg met te denken ‘gedachte’. ‘Dit is een gedachte’. Dat hoeft niet hardop. Kun je in je hoofd aan jezelf vertellen. ‘Gedachte’. ‘Gedachte’. Voor je het weet, lig je te slapen als een roos.

Verleden tijd

Ben benieuwd of het voor jullie werkt. Bij mij wel! En nee, ik ben geen psycholoog, maar heb dit een keer met een vriendin besproken en sindsdien is het zinloos piekeren voor mij nagenoeg verleden tijd. En ja, dat is fijn! Dus als je een piekeraar bent, raad ik je vanuit mijn hart aan om ‘t bovenstaande gewoon eens te proberen. Succes!

Ellen Meijer

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Koekje erbij? Ook deze website bevat cookies. Door het bezoeken van deze site, stem je hiermee in. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten