Bevrijd je innerlijke criticus

By februari 1, 2018 Your Life

Bevrijd je innerlijke criticus

Vanuit het niks wordt er aan je handrem getrokken. Je contract op het werk wordt niet verlengd of je partner geeft aan te twijfelen over jullie relatie. Soms kan zelfs iets kleins er al voor zorgen dat je stil wordt gezet. Het sporten ging niet zo lekker als vorige week, een vriendin cancelt een etentje of er komt niks uit je vingers terwijl je van alles gepland had vandaag.

Innerlijke criticus

Op zo’n moment schiet mijn innerlijke criticus maar al te graag op de voorgrond: ‘Kan ik dan ook niks?!’ Vrijwel iedereen krijgt er mee te maken en vindt zijn eigen weg om met tegenslagen om te gaan. Hieronder mijn tips om je innerlijke criticus te bevrijden: een S voor Self remedies.

Stop

‘Ach het komt wel weer goed. Gewoon doorgaan!’ Een veelgehoorde uitspraak. Soms om het onderliggende gevoel van die persoon weg te wuiven. Wanneer je alsmaar doorrent, vertoon je vluchtgedrag. Het onder ogen zien van emoties, gevoelens of gedachten kan beangstigend zijn. Maar de situatie is er nu blijkbaar naar dat er iets mag veranderen, hoe groot of klein het ook is. Kijk jezelf eens aan in de spiegel, omschrijf het probleem hardop in één zin. Sta open voor dat wat er nu gaande is, heeft het echt te maken met de huidige situatie of is er een onderliggend probleem en wordt dat nu getriggerd?

Shout

Woede en verdriet zijn ondergeschoven emoties. We laten ze niet gauw zien: ‘als ik ga schreeuwen zullen ze vast denken dat ik gek ben!’ Ook kinderen mogen hun boosheid nauwelijks tonen, we spreken ze toe om ‘normaal’ te doen terwijl het opkroppen een onprettiger gevoel geeft. Het loont om gehoor te geven aan deze emoties, iets binnenin schreeuwt letterlijk om eruit te willen. Geef een eigen invulling hoe dit voor jou prettig voelt (en zorg uiteraard dat je andere geen pijn doet). Je zou bijvoorbeeld buiten een steen of stuk hout kunnen weggooien. Benoem hardop wat je los wilt laten of waar je boos over bent als je naar het voorwerp kijkt, daarna hardop over wat je nu kwijt bent geraakt.

Schrijf

Wanneer je in een conflict bent belandt, maar ook als het alleen over jou gaat, kun je de situatie opschrijven. Bekijk de gebeurtenis vanuit de derde persoon, alsof je een buitenstaander bent. Zo zou je er achter kunnen komen wat iemand gedreven heeft om zo te reageren of maakt het helder wat nou eigenlijk de aanleiding was voor de emotie die je naderhand zo heftig voelde. Het kan ook spanning wegnemen om op te schrijven waar je nu eigenlijk behoefte aan hebt: Zij wil nu eigenlijk het liefst… Misschien kom je erachter dat een liefdevolle knuffel van je partner de pijn al kan verzachten of komt er een idee om je even terug te trekken op de bank met je favoriete muziek.

Soms lukt het eenvoudig, de andere keer blijf je dagen in een boze bui hangen. Het geeft niks. Ook in de eerste versnelling kom je een stukje vooruit. Zelfs met de handrem erop. 😉

 

Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
trackback

[…] een van mijn vorige blogs beschrijf ik hoe je je kan bevrijden van je innerlijke criticus. Deze komt, vaker dan we zouden willen, op de voorgrond. Graag inspireer ik je nu om te blijven […]

Koekje erbij? Ook deze website bevat cookies. Door het bezoeken van deze site, stem je hiermee in. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten